Afgelopen week had ik een gesprek met een klant die was overgestapt naar een nieuwe werkgever. Hij had een uitdagende en leuke nieuwe baan met goede arbeidsvoorwaarden, maar op één punt was hij niet tevreden. De eigen bijdrage voor het pensioen bleek veel hoger dan bij zijn vorige werkgever.

Het nieuwe pensioenfonds had op www.mijnpensioenoverzicht.nl de actuele gegevens al bijgewerkt. Hierdoor konden wij eenvoudig het verschil zien tussen het pensioen dat hij de afgelopen 8 jaar had opgebouwd en hetgeen hij de afgelopen 6 maanden had opgebouwd bij zijn nieuwe werkgever. Ook werd het te bereiken pensioen op 67 jaar (bij zijn nieuwe werkgever) inzichtelijk. Hieruit bleek dat de opbouw bij zijn oude werkgever heel karig was en bij zijn nieuwe werkgever bijzonder goed. De nieuwe werkgever zorgde namelijk voor een grotere bijdrage aan het pensioen waardoor eigen aanvulling van het pensioen in dit geval niet eens noodzakelijk bleek.

Door onze klant inzicht in het pensioen te geven, draaide het gevoel over de pensioenregeling van de nieuwe werkgever binnen 1 uur van negatief naar positief. Hieruit blijkt dat zonder goede persoonlijke communicatie de bijdrage van de werkgever in een pensioenregeling kan worden ervaren als pijn in plaats van fijn. Deze situatie komen wij in de markt vaak tegen. Ben benieuwd in welk bedrijf een enquête onder werknemers naar de waardering voor de pensioenregeling goede resultaten oplevert…

Ons advies aan werknemers is om verder te kijken dan de eigen bijdrage voor uw pensioen en de pensioenregeling van uw werkgever in zijn geheel en in samenhang met uw persoonlijke situatie te bekijken.

Ons advies aan werkgevers is om het rendement op uw ‘investeringen’ in het pensioen van uw werknemers te verhogen door heldere communicatie over de pensioenregeling en de situatie van elke individuele werknemer.

Marco Kok

Dit blog bevat voorbeelden uit de pensioenadviespraktijk van www.snelpensioeninzicht.nl en www.kokamstelveen.nl